Odpowiedź Google na ChatGPT to nowy chatbot AI o nazwie Bard. Jak to nowe narzędzie będzie korzystne dla użytkowników i czy naprawdę jest nam potrzebne? Nasza agencja SEO postarała się zagłębić głębiej w temat i znaleźć odpowiedź.
Poznaj Barda – chatbota nowej generacji
Pod koniec stycznia 2023 roku Google wydało oświadczenie potwierdzające, że pracuje nad własną wersją ChatGPT – programem stworzonym przez OpenAI, który jest jednym z bardziej dostępnych i popularnych narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, które może pisać dysertacje, eseje i odpowiadać na nasze najtrudniejsze pytania. ChatGPT szybko stał się hitem, zdobywając 57 milionów użytkowników w pierwszym miesiącu po dacie wydania, a w styczniu osiągnął 100 milionów, z czego 13 milionów odwiedza go codziennie. Jest to najszybciej zyskująca popularność usługa internetowa.
Taka popularność nie pozwoliła Google pozostać na uboczu. To głównie funkcja odpowiedzi najbardziej martwiła Google. Twórcy wyszukiwarki obawiali się, że ChatGPT sprawi, że użytkownicy zaczną szukać informacji za pomocą sztucznej inteligencji, porzucając ich stronę. Obawa była na tyle duża, że Google wkrótce ogłosiło nazwę nowej aplikacji i rozpoczęło jej testowanie.
Celem Barda jest podobny do Chat GPT. Jego możliwości mają być głównie wykorzystywane do odpowiadania na pytania na dowolny temat w dość naturalny i bardzo zrozumiały sposób dla przeciętnego użytkownika Internetu. Pomysłem Google jest, aby z czasem API Barda zostało zintegrowane z innymi aplikacjami Google, takimi jak Kalendarz czy spotkania Meet. To również sprawi, że Bard będzie swoistym naszym osobistym sekretarzem, który będzie dla nas stałym wsparciem w umawianiu spotkań, planowaniu tygodnia pracy czy szybkim tworzeniu informacji, które publikujemy na blogach i w mediach społecznościowych.
ChatGPT kontra Bard – kto wygrywa bitwę?
Co sprawia, że Bard jest wyjątkowy, jak różni się od obecnego rozwiązania i jaką korzyść dodaje do definicji sztucznej inteligencji – właśnie to postaraliśmy się dowiedzieć.
Pierwsza różnica między dwoma narzędziami leży w języku, który został użyty do szkolenia. Bard był szkolony na nowym modelu językowym o nazwie Meena, który został opracowany przy użyciu 341 GB danych tekstowych, podczas gdy ChatGPT używał języka o nazwie LaMDA i 45 terabajtów danych tekstowych, co czyni go jednym z najbardziej kompleksowych modeli językowych, jakie kiedykolwiek istniały. Jednak pomimo mniejszego korpusu szkoleniowego, Bard jest nadal zdolny do odpowiadania na szeroki zakres pytań i jest zdolny do prowadzenia własnych rozmów z ludźmi.
Druga różnica między dwoma narzędziami to „ton głosu”. Inteligentny sztuczny Bard został specjalnie zaprojektowany, aby mieć bardziej „ludzki” dotyk – być empatycznym i angażującym, używając technik takich jak humor, analiza sentymentów i rozmowy oparte na personie, aby interakcje były bardziej naturalne i przyjemne. W tym samym czasie, głównym celem ChatGPT jest generowanie informacyjnych i dokładnych odpowiedzi na zapytania użytkowników, a nie próba replikacji niuansów ludzkiej konwersacji.
Chociaż oba narzędzia używają sieci neuronowych do generowania swoich odpowiedzi, model Barda jest bardziej złożony, używając architektury opartej na transformatorach, która pozwala mu radzić sobie z dłuższymi sekwencjami tekstu z większą dokładnością.
Jeśli chodzi o szybkość i wydajność, Bard ma tu znaczącą przewagę dzięki budowie na ogromnej infrastrukturze obliczeniowej Google, co pozwala mu przetwarzać zapytania szybciej i bardziej wydajnie niż wiele innych chatbotów.
Z drugiej strony, ChatGPT jest bardziej elastyczny, jako platforma open-source, którą można łatwo dostosować i przystosować do szerokiego zakresu zastosowań. To czyni go popularnym wyborem dla programistów i firm, które chcą zintegrować AI ze swoimi produktami i usługami.
Nie trzeba być Alanem Mathisonem Turingiem, który przy okazji jest pionierem sztucznej inteligencji, aby zrozumieć, że oba narzędzia mają swoje zalety i wady.Ostatecznie wybór między Bardem a ChatGPT będzie zależał od konkretnego przypadku użycia i celów prywatnego użytkownika lub agencji marketingowej. Chociaż Bard jest bardziej angażujący i empatyczny, skupienie ChatGPT na dokładności i informacyjnych odpowiedziach może sprawić, że będzie lepszym wyborem dla niektórych zastosowań.