Czym jest targetowanie, dlaczego jest potrzebne oraz w jaki sposób segmentacja rynku pomaga znaleźć klienta i zwiększyć sprzedaż?
Targetowanie to strategia marketingowa, która dzieli duży rynek na mniejsze segmenty, w taki sposób, aby skupić się na konkretnej grupie ludzi. Zamiast próbować dotrzeć do całego rynku, marka lub organizacja używa marketingu ukierunkowanego (targetowanego), aby skupić się na komunikacji z określoną grupą.
Podstawą do targetowania odbiorców najczęściej są:- Dane demograficzne: wiek, płeć, wykształcenie, stan cywilny, religia itp. Przykładem segmentacji demograficznej spółek B2C jest producent luksusowych samochodów (Maserati i inni), ze szczególnym uwzględnieniem odbiorców o wysokich dochodach.
- Psychograficzne: wartości, zainteresowania, styl życia.
- Zachowania: nawyki lub wydatki konsumentów, status, więź z marką, motywy zakupowe itp. Przykładem targetowania B2C w tego rodzaju segmentacji jest marka samochodów luksusowych wybranych dla nabywców, którzy kupili samochód tej samej klasy w ciągu ostatnich kilku lat.
- Geograficzne: miasto, region, kraj. Przykładem targetowania w segmencie B2C może być firma specjalizująca się w samochodach luksusowych dla osób mieszkających w ciepłym klimacie, w którym nie ma potrzeby wyposażania pojazdów w dodatkowe elementy niezbędne w chłodnym klimacie.
- Wielkości firmy.
- Branży i obszarze działania (uroda, podróże, samochody).
- Specyfice pracy
- Dzięki odpowiedniemu targetowaniu: Komunikujesz się bezpośrednio z określoną grupą odbiorców. Wiele marek boryka się nieskutecznością prowadzonych kampanii marketingowych. Bardzo często wynika to z braku odpowiedniego targetowania. Tworzone reklamy nie są dopasowane do odbiorców, a co za tym idzie – nie są skuteczne.
- Przyciągasz potencjalnych klientów. Komunikacja z właściwymi ludźmi zwiększa szanse na pozyskanie potencjalnych klientów potencjalnych.
- Wyróżniasz się wśród konkurentów. Klienci wybiorą Cię spośród firm konkurencyjnych, gdy będą mogli wyraźnie identyfikować się z Twoją marką i jej produktami.
- Ulepszasz produkty i usługi. Dogłębna analiza klientów pozwala właścicielowi marki spojrzeć na swój produkt i usługi z innej perspektywy. Lepsze zrozumienie grupy docelowej umożliwia właścicielowi firmy postawienie się na miejscu konsumenta i ulepszenie swojej oferty.