Treść – może być świetna, okropna, promująca, zaśmiecająca bądź przydatna. To nie koniec – do jej określenia możemy użyć również innych przymiotników. Wniosek? Kwestia treści wcale nie jest taka prosta! Może być jednak nieco łatwiejsza, pod warunkiem zastosowania odpowiedniego planu działań.

Oto 6 kroków, które pomogą Wam stworzyć skuteczną strategię treści.

Treść – to nic innego, jak zawartość witryny internetowej bądź sieci społecznościowej. To wszelkiego rodzaju teksty, obrazy, wideo i audio. Plan treści – to m.in. lista tematów, które poruszone zostaną na blogu, w sieci społecznościowej bądź innej witrynie internetowej. Czym jest strategia treści? Wyobraź sobie firmę, której strona składa się z tysięcy elementów, spośród których każdy musi zostać odpowiednio opisany i zaprojektowany. Zastanów się, jaki sposób komunikacji z czytelnikiem będzie najskuteczniejszy i przyniesie najlepsze rezultaty. W firmach osoby, które zajmują się tworzeniem strategii treści piastują stanowiska Specjalisty ds. strategii treści lub Stratega ds. treści.

Do czego służy strategia treści?

  • w oparciu o dogłębną analizę pomaga tworzyć treści przydatne dla grupy odbiorców;
  • umożliwia opracowanie planu długoterminowego przy jednoczesnym zachowaniu spójności treści;
  • zmniejsza wydatki firmy;
  • poprawia efektywność podejmowanych działań;
  • ujednolica komunikację firmy lub marki za pośrednictwem różnych kanałów internetowych;
  • zapobiega opóźnieniom w uruchamianiu nowych projektów online.
Nie istnieje jedna, uniwersalna formuła dobrej treści internetowej! DOBRA TREŚĆ = ODPOWIEDNIA I PRZYDATNA TREŚĆ Dobra treść to taka, którą – gdy natrafisz na nią w internecie – oceniasz jako ciekawą i przydatną. Dobra treść musi być dopasowana do odbiorców i być pomostem między biznesem a użytkownikiem.

Jak stworzyć strategię treści w 6 krokach

    1. Określ misję i cel. Zastanów się, dlaczego tworzysz stronę internetową lub profil w sieci społecznościowej. Czy Twoim celem jest promocja firmy lub sprzedaż w internecie? A może chcesz zbudować lojalną grupę odbiorców, zwiększyć świadomość marki lub stać się liderem w swojej branży? Duże marki nie sprzedają za pośrednictwem sieci społecznościowych. Ulubione Tick-tack’i, Snickers lub Oreo wykorzystują sieci społecznościowe do zwiększenia świadomości marki. Pracują nad projektem profilu, spójną komunikacją i kreatywną prezentacją produktu. Jednocześnie nie sprzedają swoich produktów w sieciach społecznościowych.
    2. Określ temat i grupę odbiorców. Dobra treść zorientowana jest na użytkownika! Opracuj personę klienta, analizę docelowych odbiorców produktu (projekt opakowania, miejsce sprzedaży, analizę już pozyskanych h klientów, analizę SWOT produktu itp.), Określ, kim jest twój prawdziwy klient, potencjalny i kto nigdy nim nie zostanie. Przygotuj wstępny plan marketingowy dla tych prawdziwych i tych potencjalnych klientów. Porady dla początkujących sprzedawców internetowych i właścicieli firm: ważna jest także analiza konkurencji i jej zasobów internetowych.
    3. Przeprowadź audyt treści. Aby to zrobić, musisz sporządzić listę zasobów zarówno w witrynie, jak i poza nią. Może to wyglądać tak:
Aktywa na stronie Zasoby poza witryną
strony docelowe profile w sieciach społecznościowych
treści informacyjne posty udostępnione
blog aktywne listy e-mail
A także:
      • Słowa kluczowe, według których strona jest wyświetlana w wyszukiwarkach.
      • Analiza wszystkich postów powodujących zwiększenie ruchu, zasięgu lub ilości konwersji (dotyczy sieci społecznościowych).
Aby przeanalizować zawartość, stwórz tabelę, w której określ:
    • Jakie treści są istotne dla Twoich celów, a które są zbędne
    • Jakie treści są skuteczne, a jakie nie przynoszą oczekiwanych rezultatów
  1. Dostosuj treść do kanału komunikacji. Artykuły, filmy, posty na blogach, podcasty – wszystkie rodzaje treści są dobre, o ile znajdą się na właściwej platformie. Wdrażaj je, analizuj i pamiętaj, aby zrezygnować z tych, które nie spełniają Twoich oczekiwań na rzecz tych, które konwertują i przynoszą zadowalające rezultaty.
  2. Opracuj plan treści. To ważne, by treści publikowane były zgodnie z rozsądnym, opracowanym wcześniej planem. Dzięki temu unikniesz zbyt długich przerw lub zbyt częstych publikacji. Zacznij stosować narzędzia do notowania pomysłów – gdy przeglądasz sieć, z pewnością nie raz przychodzi Ci ciekawy temat do głowy. Zapisz go w notatniku i wykorzystaj w odpowiednim momencie na swojej stronie lub profilu. Co publikować? Artykuły, recenzje, przewodniki, case’y, opracowania, listy najlepszych książek z zakresu działalności firmy. Co jeszcze? Infografiki, prezentacje, filmy, podcasty, seminaria internetowe i transmisje na żywo. Używaj różnych rodzajów treści, analizuj je i wybieraj najskuteczniejsze i zgodne z Twoim celem.
  3. Oceń skuteczność. Skorzystaj z usług analityki internetowej Google Analytics i Omniture, aby przeanalizować wyniki swoich działań. Analiza marketingowa pomoże określić, które działania warte są wysiłków, a które nie. Dzięki temu oszczędzisz czas, pieniądze i energię. Na koniec: musisz zadbać o już opublikowaną treść! Aktualizuj ją, wzbogacaj o nowe dane, usuwaj te, które się zdezaktualizowały. Jeśli Twoje działania wciąż nie przynoszą oczekiwanych efektów, zaufaj doświadczonym specjalistom, którzy zajmują się tworzeniem strategii treści. Z pomocą przyjdzie Ci Clickmagic – Agencja świadcząca usług marketingu internetowego, dzięki której zdobędziesz zaufanie i przyciągniesz nowych klientów.